פארק קנדה שמש בגבעון דום ירח בעמק איילון

בנימה אישית – בילדות אהבתי את התנ"ך , לא כל כך אהבתי אייך שהעבירו לנו את החומר בבית הספר , ובכל זאת בבגרות עדיין אני אוהב את התנ"ך וכיום כעובד בחברת אי"ש טיולים שעוסקת בטיולי ג'יפים ומשחקי ניווט, בנוסעי בדרכי הארץ הסיפורים צפים ועולים בהתאם לאזורים בהם אני נמצא ,יוצא לי רבות לנסוע לירושלים בדרך באזור לטרון נפרש לפני עמק איילון ואז כמו אוטומטית הפסוק שמש בגבעון…. מספר יהושע מהדהד בראשי .

סיפור כניסת בני ישראל באזור יריחו טעון מתח רב מבחינת תושבי הארץ בפרק ט' בספר יהושע המספר מכין אותנו לפני העומד להיות, פרק לאחר מכן מתחיל בפסוק "ויהי כשמע כל המלכים……" (פסוק 1 ) ההמשך כולו מהווה את הסיבה למלחמה שתסופר בפרק י' בעיצומה יהושע פונה לה' ומבקש את התערבותו במהלך השמש והירח לצורכי המלחמה , בל נקל ראש בפניה זו, וגם הכותב המקראי לא מקל בכך ומציין בפסוק 14 " ולא היה כיום ההוא לפניו ואחריו לשמוע ה' בקול איש כי ה' נלחם לישראל " .
סיפור זה הביא אותי לחפש את המקור לשם עמק איילון ואת הרצון להכיר את האזור טוב יותר .

על האזור : עמק איילון – בדרך בין תל אביב לירושלים , שטחו של העמק כ – 40 קמ"ר , מתאפיין באדמה פוריה כמות משקעים גבוהה מה שהופך אותו לאזור חקלאי מצוין , את העמק מנקז נחל איילון, שתי דרכים ראשיות לירושלים עוברות בסביבתו בעבר ובהווה – בעבר דרך מעלה בית חורון והדרך יפו –אמאוס —- ירושלים , בהווה כביש מספר 1 וכביש מספר 443 .

וכתבנו איילון מספר פעמים ועדיין אין אנו יודעים למה שמו כך ,
שם העמק נגזר משמה של העיר איילון רשומה בנחלת שבט דן ( לפני עלייתו צפונה ) יהושע יט' פסוק 42 ופסוק 43 , כנראה שהעיר שימשה כנקודת ציר בסימון גבול שטח שבט דן ולכן אזכור פעמיים של שמה בסמיכות כזאת .
העיר איילון –בעבר ישבה בתל איילון שנמצא בתחום חורבות הכפר יאלו ( שגם משמר את השם במידת מה ) , הממצאים בתל מתחילים מתקופת הברונזה הקדומה לפני כ – 4500 – 5000 שנה ועד למחצית המאה הקודמת .
הרצף היישובי נובע ממיקומו של העמק ותכונותיו כפי שצייננו מקודם .

מה במקום : היום נשאר לנו מספר אתרים לבקר כולם נכללים בתוך פארק קנדה , בצד הצפון מזרחי של הפארק ,מצודה צלבנית , תופעה גיאולוגית של קשת ( התמוטטות תקרת מערה עם רגל שנשארת בקרקע ), בורות מים עתיקים ,מבנה אבן על קשתות עתיק ,בוסתן פירות מעורב בעצים טבעיים , הרבה נוף , תצפיות נהדרות לכיוון צפון העמק , מורדות הרי בית אל ,שכבות נטויות מערבה , את העיר מודיעין מכבים , רעות וכפרים מוסלמיים בשולי העמק ועוד….

כיצד מגיעים :
כביש מספר 3 מלטרון לכיוון צפון מזרח ( מבוא חורון מודיעין ) אחרי כק"מ אחד ממחלף לטרון צומת גדולה שילוט פארק קנדה פניה ימינה – מזרחה כרגע נכנסנו לתוך פארק קנדה על האבנים נראה סימון שבילים ירוק של החברה להגנת הטבע נסיעה בשביל העולה כ – 2.5 ק"מ (מתעלמים מהשבילים שפוגשים אותנו משני צידי הדרך עוברים את מעבר הבקר על הדרך 200 מ' אחריו צומת בצורת האות הלועזית Y ).

בצומת אנו ממשיכים עם סימון השבילים השחור – "דרך התמר" נסיעה עם שביל זה על כל פיתוליו עוד 1800 מטר לערך שימו לב הדרך מתעקלת ומתפתלת אבל בסופו של דבר תוביל אתכם בירידה עד למרגלות תל איילון , שלט הסבר גדול על התל .כאן נרד מהרכב ונעלה לסיור על התל .

נקודה ראשונה ( והסדר כמובן לא מחייב  ) קסטלום ארנולדי – מבצר צלבני שנבנה כנראה על ידי המלך הצלבני פולק מאנז'ו ניתן לראות את החומה המערבית , חלק מהחומה המזרחית ועם נעלה על התל בזהירות רבה ( וכדאי לעלות גם בגלל התצפית ) בצד המזרחי של התל ניתן להיכנס לאחד ממרתפי המצודה חדר צלבני יפה בחלקו השמאלי ניתן לטפס במדרגות לולייניות חבל שזה מסתיים מהר – המדרגות חסומות אחרי מספר מטרים .

במבט מהתל מזרחה נראה מתחתנו עמק יפה עם עצי תמר ומאחריו קשת יפיפייה זכרו קשת זאת אנו בדרך לבקר שם .

עם סיום הסיור על התל על פי רצונכם ניתן להמשיך ברגל לכיוון מערת הקשת ממזרח כפי שראינו בתצפית ולאחר מיכן לתל אל קוקה ולסיום לרדת חזרה דרך הגבעות ל"דרך הבוסתן" שם נמצאים בור המים , עצי השקמה ובית הקשתות .המרחקים לא גדולים אבל תנאי השטח הררים , ניתן להמשיך עם הרכב בשביל שהגענו למטה ולעלות רגלית למערה לחזור לרכב ולהמשיך לחלק השני של שביל הבוסתן עם הרכב .

העליה לקשת בשביל עזים צר מעט אחרי מעביר המים שבדרך – הקשת שאנו רואים מזכירה את מערת קשת בגליל אבל בקטן מאוד , תחילתה כמערה ואחריתה כפי שהיא לאחר התמוטטות התקרה נשארה רגל אחת נטוע בקרקע ונוף עוצר נשימה כמו מחלון , לא נסיים בזאת מצפון לקשת המשך המערה , אין מיוחד בה מערה פשוטה שני מפלסים , אבל אחריה עוברים ליד הצבר ומגיעים לקיר אבנים עם פתח כמו דלת , נכנסים פנימה ומגלים שהקיר סוגר על חלל מערה גדולה ובעצם יש לנו בית עם חדר גדול שנוצר במערה , יכול לשמש למגורים ויכול לשמש לרועה עם צאנו שרוצה להסתתר מפגעי מזג האוויר .

ושוב עומדות לפנינו שתי אפשרויות הראשונה לחזור לרכב ( רכב 4X 4 יכול להמשיך עם השביל השחור לראש מעלה התל )אפשרות שנייה רגלית משמאל לקיר האבן יש שביל לא מסומן שעולה כלפי מעלה לכיוון תל אל קוקה, בטיולי ג'יפים שלנו בחברת אי"ש טיולים כולל בטיולי ג'יפים בנהיגה עצמית אנו כמובן לוקחים את המסלול של רכבי השטח ולא מוותרים על התצפית המדהימה על העמק שרידי מצודה, אבני גוויל גדולות מילוי עפר ייתכן והמקום שימש מגדל שמירה, ממזרח חפיר חצוב בסלע, ובראשו תעלות קשר המעידות שהמקום היה מוצב ירדני עד 1967, בעליה הרגלית לתל מערה נוספת יפה עם תקרה נמוכה, מחצבות אבן עתיקות , ומתקנים חקלאיים .
תצפית מתל אל קוקה : מצפון רואים את הבריכה של מבוא חורון , הישוב מבוא חורון , מימין לישוב מבט מעט מזרחה מורדות הרי בית אל , עם נטיית שכבות כלפי מערב , נחל כפירה , מעל הישוב בית לקיא ורחוק יותר את חרבת אל מצבח ובית ע'ור אל תחתא – שיושבת על מעלה בית חורון המפורסם הדרך לירושלים , עם המבט חוזרים לבית חורון, מעל הישוב עמק גדול ואחריו כפר ,העמק זה כמובן עמק איילון בחלק הצפוני שלו והכפר בית סירא, משמאל לכפר ( מערב ) ישוב עם גגות אדומים וצמחיה מכבים רעות ואחריו מערבה יותר מודיעין מעל לישובים מכבים רעות רואים בתים , אזור לפיד, מנורה והסביבה.

מתחתנו ממערב העמק שחצינו ירוק עצי פרי משולבים עם עצים טבעיים , מעליו תל איילון ורחוק יותר ניתן לראות את הישוב שעלבים ולידו כביש מספר אחד הכביש הראשי ירושלים תל אביב.

ירידה בזהירות מהתל מי ברכב רב מנועי ( 4X4 ) ומי ברגל.

הקינוח של סיור זה מפעל המים של איילון (חזרה כלפי העמק ממערב לנו כניסה לשביל מסומן שנקרה שביל הבוסתן סימון שבילים ירוק ).
התנאי הראשון להקמת עיר הינו מקורות מים , ויש מקורות רבים סביב איילון שסיפקו מים לישוב לאורך כל התקופות , לאחר שנרד לעמק מתחתנו ונמשיך עם השביל כלפי מטה נפגוש שני מקורות מים , אחד באר עגולה גדול ועמוקה שראשה עשוי בטון וחלקה הפנימי בנויה מאבנים וחלקה התחתון ניתן לראות עדיין מים , מעט מתחת לקו הבטון ניתן לראות את חריצת החבלים שמשכו את דלי המים על הסלע ,
כאשר בניתי את מסלולי טיולי הג'יפים של אי"ש טיולים, הגעתי לכאן במקרה דרך השטח, ומודה שלא הכרתי, בעבר לא היה את המידע שיש היום, ונכנסתי למחיר שהובילה עד לבאר במעלה הגבעה, הייתי לבד וכל הזמן חשבתי עם אני נתקע כאן אף אחד לא יודע שאני במחילה, אולי רק הג'יפ שהיה ליד בית הקשתות מרמז שיש כאן משהו.

למזלי לא נתקעתי ואני ממשיך בטיולי ג'יפים עם אי"ש טיולים, ומסלול זה משתלב גם בטיולי הג'יפים בנהיגה עצמית, שם הלקוח נוהג ג'יפ שלנו בטיול שלנו.

חזרה לבאר, מול הבאר שני עצי שקמים אדירים , ועם אמרנו שקמים אז לא נפסח על הפסוק של הנביא עמוס " וַיַּעַן עָמוֹס, וַיֹּאמֶר אֶל-אֲמַצְיָה, לֹא-נָבִיא אָנֹכִי, וְלֹא בֶן-נָבִיא אָנֹכִי: כִּי-בוֹקֵר אָנֹכִי, וּבוֹלֵס שִׁקְמִים " עמוס ז,יד , פעולת הבליסה הינה פעולה של חריצה בפרי שמטרתה לגרום לפרי להבשיל, בדרך כלל אחרי 3-4 ימים מהחריצה , כך שניתן בתהליך נכון לקבל פירות בשלים מהעץ בצורה מדורגת מידי יום, עץ השקמים ממשפחת הפיקוסים כמו התאנה .

ירידה של עוד 300 מ' במורד הנחל ואנחנו במפעל מים מדהים מבנה הבנוי מקשתות
קירותיו אבני גזית ( אבנים מסותתות ) תקרתו לוחות אבן שמונחים על הקשתות , המבנה מתוארך לסוף התקופה רומית ( מאה 3 לספירת הנוצרים ) , ולפי סברת החוקרים שימש כמקום מרפא , בתקופה הביזנטית המבנה הפך למאגר מים בצידו המערבי ניתן לראות את האמה שהובילה את המים למבנה , בתקופה העותמנית על גג המבנה הוקם מסגד קטן.

אנחנו לקראת סוף המסלול ולא אמרנו כלום על הצומח והחיי באזור , בסיור ההכנה שהתקיים במחצית דצמבר יצא לנו לראות צבי ארץ ישראל , עקבות דורבן , צב יבשה, עטלפים ושני תנים .
הצמחייה היית נדיבה אלינו יותר , זכינו לראות נרקיסים פורחים עם ריח משכר , כרכום פורח , רקפות ורודות , פטריות ( אורניות צהובות שבטיגון קל בשמן זית מעט מלח היו טעימות מאוד ) , צמחי תבלין ( זוטה לבנה שומר וכו' שמהם הכננו תה חם וטעים ) .

ליד בית הקשתות נסיים את הסיור, ניתן להישאר בין עצי הבוסתן בערוץ הנחל , למעוניינים לחזור עושים זאת בדרך שהגענו, מי שהגיע עם ג'יפים יכול לצאת צפונה דרך מאגר המים של מסילת ציון או דרך השטח עם "קפיצה קטנה" לנחל כפירה או נחל יתלה, עם הרכבים הפרטיים ניתן לצאת בדרך שבאנו או בדרך מאגר מסילת ציון ופנייה מערבה לכיוון כביש 3 לטרון מבוא חורון .

 

טיול נעים ובטוח
ירון אי"ש טיולים .